Jumaat, 15 Ogos 2008

Maklumat Guru j-QAF

Selasa, 12 Ogos 2008

Urusetia Kursus Pemantapan Guru j-QAF di Pusat Sumber Sekolah Kebangsaan As Syakirin Bintulu.

Kursus Pemantapan Guru j-QAF Bintulu


Kursus Pemantapan Guru j-QAF
Sekolah Kebangsaan As Syakirin
Bintulu
12-14 Ogos 2008


Ahad, 10 Ogos 2008

Khamis, 7 Ogos 2008

RUTIN GURU j-QAF

Salam j-QAF,

SEHARI SEBELUM HARI INI, saya mendapat tahu calon-calon yang memohon KPLI j-QAF yang terpilih telah menerima surat tawaran temuduga masing-masing. Mendapat surat panggilan temuduga adalah petanda yang baik untuk kemungkinan melangkah ke alam pendidikan khususnya untuk menjadi seorang guru j-QAF.

Apa yang perlu diingatkan, niat perlu soheh. Jangan ada yang melangkah ke alam pendidikan semata-mata kerana sudah tidak ada kerja lain. Biarlah kita betul-betul minat hendak menjadi guru. Dengan minat yang mendalam ditambah dengan ilmu di dada, kesediaan belajar, mampu mengawal emosi, berperwatakan yang menarik akan mempercepatkan anda untuk menjadi guru yang baik.

Dulu semasa saya menjadi GSTT saya membina minat tersebut. Saya tak nafikan, memang mula-mula saya tak minat hendak menjadi guru sekolah. Tetapi setelah terjun ke dunia tersebut, ia datang bagai tidak diundang. Saya rasa bukan saya saja. Ramai lagi yang seperti saya. Jika setelah pernah menjadi guru ganti pun masih tak minat, lebih baik jangan mohon untuk jadi guru.

Kerana kita akan berkhidmat sehingga kita pencen kalau ajal tak datang awal. Kalau kita lepas tangan, generasi akan rosak. Justeru, sebelum apa-apa, pesan saya kepada calon guru yang hendak menghadiri temuduga nanti jangan hipokrit. Jadilah diri sebenar kalau pun memang hendak menjadi pendidik, didiklah diri dari sekarang.

BEBERAPA RUTIN GURU j-QAF:

P&P (am)
1. Menyediakan Rancangan Pengajaran Harian (RPH) dalam buku Rekod Pengajaran dan Pembelajaran (RPP) serta menulis refleksi. Buku ini perlu dihantar untuk semakan GB atau PK setiap minggu dan jika diminta untuk semakan khas.
2. Membuat persediaan mengajar (perbincangan dengan GPI, membuat nota, merujuk buku tambahan dll)
3. Menyelenggara ABM, BBM dan Bahan Media serta peralatan seperti Laptop dan LCD, dll.
4. Menyediakan Lembaran nota, Lembaran kerja dan latihan untuk Pemulihan, Pengukuhan dan Pengayaan.
5. Merancang dan mempelbagaikan aktiviti P&P yang menarik dengan kepelbagaian pendekatan, strategi, kaedah dan gaya pengajaran mengikut aras yang berlainan
6. Melaksanakan P&P mengikut jadual dan menilai dalam bentuk penilaian berterusan.
7. Menyediakan rekod prestasi dan melaporkan hasil kepada Ketua Panitia dan GB
8. Menyediakan rekod pencapaian murid dalam ujian mengikut kelas.

P&P Model j-QAF
1. Memahami cara pelaksanaan model Pemulihan Jawi dan melaksanakan Pemulihan
2. Menggunakan Bahan-bahan ABM yang telah dibekalkan oleh KPM
3. Menyediakan rekod prestasi murid, menilai dan melapor
4. Menyediakan rekod folio peribadi murid pemulihan jawi
5. Memulihkan murid yang lambat sehingga berjaya menguasai jawi
6. Membimbing murid Khatam Al-Quran 6 bulan pertama dalam kelas 6 bulan ke dua waktu tasmik sehingga khatam al-quran.
7. Merekod bacaan murid dalam buku rekod bacaan
8. Memberikan bimbingan tambahan kepada murid lambat yang belum menguasai dalam bentuk Literasi dan Inovasi Iqra'.
9. Membantu GPI melaksanakan P&P Pendidikan Islam j-QAF di kelas
10. Menyemak dan merekodkan latihan dan buku kerja murid
11. Menguruskan dan melaksana Kelas Tasmik (selepas waktu persekolahan)
12. Merekodkan bacaan Tasmik
13. Mengenal pasti kelemahan dan mengatasinya.
14. Menyediakan laporan dan dokumentasi
15. Melaksanakan bimbingan sampingan luar jadual
16. Melaksanakan P&P Bahasa Arab (guru Bahasa Arab) dan menyediakan rekod PKSR, menilai dan melapor.
17. Merancang, menyediakan keperluan, mengorganisasi mesyuarat dan taklimat, menyelaras dan melaksanakan Kem Bestari Solat di luar jadual persekolahan
18. Menyediakan laporan dan Dokumentasi KBS

Organisasi Unit j-QAF
1. Mengadakan mesyuarat pengorganisasian unit j-QAF (ini biasanya dilaksanakan awal-awal tahun)
2. Menyediakan Fokus dan Tumpuan Unit j-QAF tahun semasa
3. Menguruskan, mengendali dan menghadiri mesyuarat Penitia, Unit j-QAF dan mesyuarat-mesyuarat lain yang berkaitan.
4. Mengurus portfolio peribadi
5. Menyediakan borang-borang dan dokumen berkaitan untuk rekod-rekod j-QAF
6. Menguruskan Fail-fail unit j-QAF
7. Menyediakan laporan bulan Mac, Jun, Ogos dan Oktober untuk setiap model j-QAF
8. Menyediakan E-Laporan 6 Bulan
9. Mengurus surat-menyurat unit
10. Menguruskan organisasi unit

Am (Sekolah)
1. Membantu pengurusan dan pelaksanaan aktiviti Kurikulum, HEM dan Ko-kurikulum di sekolah.
2. Menjalankan tugas-tugas khas yang dilantik oleh pentadbiran
3. Bersedia untuk sebarang tugas berdasarkan arahan GB atau PK
4. Bersedia untuk Pencerapan dan Pemantauan pada bila-bila masa
5. Menjalankan tugas-tugas Unit j-QAF, Panitia, Sekolah, PPD, JPN dan KPM.


Ada sebarang tambahan? Setakat yang saya lalui semua ini adalah rutin seorang guru j-QAF. Yang kecik-kecik tak terkandung dalam ayat tetapi terkandung dalam kefahaman. Renung-rununglah kembali guru-guru j-QAF dan calon guru j-QAF. Banyak kerja kita bukan? Tapi tak apa... kalau minat semua akan jadi mudah. InsyaAllah.

Sekian, syukran.

Akhi Mizi
BAITUL IZZAH